Sony SAL18250

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony SAL18250 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

Frank 22-02-2020

Allround lens

Geschreven voor: Sony SAL18250

Het wisselen van lenzen is overbodig met deze 18-250 lens op de sony alpha-55 camera. Goede kwaliteit.

Roan53 23-11-2009
Geschreven voor: Sony SAL18250

Ik gebruik deze lens op een sony A550 en een sony A200 met enkele aanpassingen presteerd deze lens zeer goed deze aanpassingen zijn scherpte +2 contrast +1 en er voor zorgen dat boven de 200mm je diafragma op ongeveer f10 a f12 uitkomt en de sluitertijd op ongeveer 250 haal je deze waarden niet dan de iso waarde verhogen.

Heyjijdaar1 08-05-2009
Geschreven voor: Sony SAL18250

Ik heb deze lens nu een tijdje in gebruik.

Het is niet de beste lens die ik heb, maar wel de meest veelzijdige. Waar andere losse lensen toch beter zijn, maakt deze lens door zijn veelzijdigheid veel goed.

Wat betreft prestaties stelt hij niet teleur. Door het enorme bereik biedt veel mogelijkheden om met compositie te spelen. Waarin ik eerder beperkt was, doordat ik eerder van lens moest wisselen (waar ik een gruwelijke hekel aan heb, met name buiten onderweg).

De lens is goed gebouwd, maar niet overdreven. Voor dit geld mag dat wel. Één van de nadelen van een superzoom lens is dat hij stofdeeltjes binnenzuigt (door de drie tubes, die ver uitschuiven). Niet zichtbaar op de foto, maar wel jammer dat dit niet beter geregeld is. Ook heb ik het idee dat de lens stof in de camera blaast. Vaak nadat ik deze lens gebruik heb, zijn stofdeeltjes later zichtbaar op de foto's.

Pluspunten:
+ groot bereik
+ scherp
+ geweldige blokeh
+ mooie close-up foto's

Negatieve punten:
- niet lichtsterk
- slechte autofocus in slechte lichtomstandigheden
- niet zoveel contrast bij brandpuntafstanden groter dan 200mm
- stofzuiger
- vignettering (donkere hoeken)

Al met al een prima allroud lens, die voor minder kieskeurige mensen wel eens de enige lens hoeft te zijn die men aan hoeft te schaffen!

douwe 10-03-2009
Geschreven voor: Sony SAL18250

Ik heb sinds dec 2006 een a200 met kit. Toen er niet echt bij stilgestaan dat de kit niet goed genoeg was voor de camera en dat ik nog eens honderden euroos kweit zou zijn voor een kwalitatief passende lens...
Na lang zoeken en veel reviews gelezen te hebben ben ik op de 18-250 gekomen. De tamton is net iets minder gelikt en ik denk dat sony op sony de beste combi is.

Wat een verschil met mijn kit lens! Het begint bij hoe de lens voelt. Daarna kijk je door de zoeker. De zoeker blijkt opeens veel helderder en scherper te zijn geworden!!
Over de gehele lengte is hij veel scherper dan de kit en de kleuren zijn verbazend vol en accuraat. het is een ideale combi met mijn a200. Nu nog de sony 50mm 1.4f en dan moet de gekkigheid zijn afgelopen...
Mijn cijfers zijn hoog omdat de lens in het gehele bereik meer dan voldoende kwaliteit biedt en dat voor deze prijs.

Marcel Kirkels 10-01-2009
Geschreven voor: Sony SAL18250

Ik heb deze lens aangeschaft ter vervanging van mijn kit lens. Ik heb lang getwijfeld tussen een Tamron 18-250 en deze Sony. Om een goed verschil te kunnen zien heb ik beide lenzen een week getest op mijn Alfa 300. Ik vond de Sony beter wat betreft kleurweergave en scherpte. Het scherpstellen duurt iets langer dan bij de kitlens maar voor landschaps fotografie is dit niet storend. Het is een erg prettige lens met een mooi zoombereik, die ook nog degelijk aan voelt. Er zijn natuurlijk altijd betere lenzen te koop bv van Carl Zeiss maar daar betaal je ongeveer het dubbele voor. Ik ben er al met al erg tevreden over.

pruus 26-08-2008
Geschreven voor: Sony SAL18250

Deze lens is de ideale vakantie- en reislens. Gaat net een stukje verder. En je bent uiterst flexibel in bijna alle situaties. Bij weinig licht kost scherpstellen wat tijd. Maar daar hebben alle DSLR met AF objectieven last van. Levert briljante foto's. Erg degelijk gebouwd. Voorzien van Bloemvormige zonnekap. Levert over de hele linie erg goede kwaliteiten. 2 stops dicht echt goed! Een aanrader.

RB te H 30-07-2008
Geschreven voor: Sony SAL18250

Het zoombereik van deze lens is een verademing, natuurlijk is er barrelvorming bij 18mm en over het gehele bereik lijkt de scherpte van de lens de resolutie van de camera niet te kunnen bijbenen, als je dus gaat pixel-peepen lijkt het alsof de foto's niet superscherp zijn, maar in het dagelijkse leven zie je dat simpelweg niet.
Nadeel is de snel trager wordende lens bij inzoomen, je begint bij diafragma 3.5, wat qua lichtsterkte nauwelijks voor problemen zorgt, maar je gaat al gauw richting diafragma 5 of 6 en dan kun je bij slecht licht makkelijk in de problemen komen. De ISO verhogen is dan een remedie, maar een al te hoge ISO is simpelweg ook niet aan te raden. In de buitenlucht zijn er eigenlijk nooit problemen.
De focus is snel, al is het jammer dat je de automatische focus niet handmatig kunt bijdraaien, je moet een keuze maken tussen automatisch of handmatig. Het gebruik van de meegeleverde zonnekap is aan te raden want lensflare ziet er lelijk uit (alsof er een rare groene kwal door je beeld zwemt). Al met al ben ik zeer tevreden met deze allround lens die zelfs aardige close-ups kan maken.